Назад до архіву

Випуск №1 2017

[текст статті] - PDF (мова - українська)

 

УДК 101

Ксенія Зборовська

Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, Україна

 

ТЛУМАЧЕННЯ SENSUS, RATIO ТА INTELLECTUS У ГЕЙМЕРІКУСА ДЕ КАМПО – ВИТОКИ АНТРОПОЛОГІЧНОГО ВЧЕННЯ МИКОЛИ КУЗАНСЬКОГО

 У статті розглядається специфіка використання концептів sensus, ratio та intellectus в антропології Геймерікуса де Кампо та їх розгортання у спадщині його учня Миколи Кузанського. Шляхом етимологічного та герменевтичного аналізу тексту та здійснення перекладу з латини автор аналізує використання Геймерікусом метафори "дзеркальності", його ставлення до відповідних когнітивних концептів у Платона та Аристотеля і робить висновок, що для Геймерікуса призначення людського розуму – утворити дзеркальний образ (ymaginem specularem) у божественній частині інтелекту (intellectus), і саме в цьому дзеркальному образі людина зможе "побачити" своє онтологічне підґрунтя – Божественну Сутність, до якої вона є причетною. Такий аналіз "Трактату про вічність" Геймерікуса дає змогу глибше зрозуміти онтологічний базис традиції співвідношення sensus, ratio та intellectus у Миколи Кузанського.

 Ключові слова: антропологія, середньовічна містика, sensus, ratio, intellectus, intelligentia

 

Ксения Зборовская

Киевский национальный университет имени Тараса Шевченко, Киев, Украина

 

ИСТОЛКОВАНИЕ SENSUS, RATIO И INTELLECTUS У ГЕЙМЕРИКУСА ДЕ КАМПО – ИСТОКИ АНТРОПОЛОГИЧЕСКОГО УЧЕНИЯ НИКОЛАЯ КУЗАНСКОГО

  В статье рассматривается специфика использования концептов sensus, ratio и intellectus в антропологии Геймерикуса де Кампо и их развитие в наследии его ученика Николая Кузанского. Через этимологический и герменевтический анализ текста и перевод с латыни избранных цитат автор анализирует использование Геймерикусом метафоры "зеркальности", его отношения к соответствующим когнитивным концептам у Платона и Аристотеля и делает вывод, что для Геймерикуса назначение человеческого ума – создать зеркальный образ (ymaginem specularem) в божественной части интеллекта (intellectus), и именно в этом зеркальном образе человек сможет "увидеть" свой онтологический фундамент – Божественную Сущность, частью которой он является. Такой анализ "Трактата про вечность" Геймерикуса дает возможность глубже понять онтологический базис традиции соотношения sensus, ratio и intellectus у Николая Кузанского.

 Ключевые слова: антропология, средневековая мистика, sensus, ratio, intellectus, intelligentia.

 

Список використаних джерел:

1. Європейський словник філософій: Лексикон неперекладностей. Пер. з фр. – Том другий. – Київ : ДУХ І ЛІТЕРА, 2011. – 488 с.

2. Хорьков М. Л. О некоторых истоках концепции coincidentia oppositorum: Майстер Экхарт или Геймерик ван де Вельде? [текст] / М. Л. Хорьков // Verbum. Наследие Николая Кузанского и традиции европейского философствования: Альманах. – 2007. – 9. – 40-54.

3. Aristotelis. De divinatione per somnum. In Aristotelis opera. Ex recensione Immanuels Bekkeri, Tomus III. – Oxonii : E Typographeo Academico, 1837. – PP. 310-314.

4. Aristotelis. De sensu et sensibilibus. In Aristotelis opera. Ex recensione Immanuels Bekkeri, Tomus III. – Oxonii : E Typographeo Academico, 1837. – PP. 243-275.

5. Aristotelis. Meteorlogica. In Aristotelis opera. Ex recensione Immanuels Bekkeri, Tomus III. – Oxonii : E Typographeo Academico,  1837. – PP. 2-130.

6. Colomer E. Nikolaus von Kues und Heymeric van den Velde [text] / E. Colomer // Das Cusanus-Jubiläum in Bernkastel-Kues. – 1964. – 8. – PP. 198-213.

7. Heymericus de Campo. Opera selecta. Hrsg. Von Rueldi Imbach und Pascal Lander [text] / Heymericus de Campo. – Freiburg, Schweiz : Univ.-Verl, 2001. – 227 p.

8. Lohr C. H. Ramón Lull und Nikolaus von Kues. Zu einem Strukturvergleich ihres Denkens [text] / C. H. Lohr // Theologie und Philosophie. – 1981. – №56. – PP. 218-231.

9. Nicolai de Cusa. De docta ignorantia [text] / Nicolai de Cusa. Ediderunt Ernestus Hoffmann et Raymundus Klibansky. Volumen I. Lipsiae :In aedibus Felicis Meiner, 1932. – 179.

10. Plato. Sophist [Electronic resource] / Plato // In Plato in Twelve Volumes, Vol. 12, translated by Harold N. Fowler. Cambridge, MA, Harvard University Press; London, William Heinemann Ltd, 1921. –  http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A1999.01.0172%3Atext%3DSoph.%3Asection%3D236c.

11. Watts M. P. Nicolaus Cusanus: A Fifteenth-Century Vision of Man [text] / M. P. Watts. – Brill Academic Publishers, 1982. –  248 p.

 

© Зборовська Ксенія, 2017

 

© Київський національний університет імені Тараса Шевченка, ВПЦ "Київський університет", 2017